ابوالفضل مرادی؛ حسن محمدیان مصم؛ سامان حیدری؛ پرویز آقایی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1400
چکیده
گردشگری، یکی از پویاترین فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر است که میتواند نقش مهمی در توسعه شهرها و نیل به پایداری ایفا کند. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی فرصتها و چالشهای توسعه گردشگری و ارائه ...
بیشتر
گردشگری، یکی از پویاترین فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر است که میتواند نقش مهمی در توسعه شهرها و نیل به پایداری ایفا کند. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی فرصتها و چالشهای توسعه گردشگری و ارائه راهبردهایی برای ارتقای زیست پذیری و پایداری شهر جوانرود میباشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی میباشد و از روش نمونه گیری غیر احتمالی آسان و مصاحبات نیم ساخت یافته به منظور شناسایی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها) بهره گرفته شده و دادههای به دست آمده با مدل SWOT تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که گردشگری شهر جوانرود با ضعفهای داخلی عدیده از جمله کمبود تسهیلات اقامتی، ضعف مدیریتی، نارسایی در بازاریابی و عدم وجود NGOهای فعال در زمینه گردشگری است. در مقابل مهمترین قوت داخلی، وجود بازارچه مرزی فعال میباشد. همچنین مهمترین فرصت بیرونی، صادرات محصولات شهر و تبدیل شدن به قطب گردشگری منطقه است. در مقابل مهمترین تهدید بیرونی، نداشتن زیرساختهای ارتباطی مناسب و ظهور رقبای منطقهای نیرومند در زمینه گردشگری میباشد. بنابراین راهبردهایی برای کاهش نقاط ضعف و استفاده بهینه از فرصتها تدوین گردید و در نهایت راهبردهای منتخب بر اساس ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی( QSPM) اولویتبندی شد که راهبرد بهبود خدمات و تسهیلات رفاهی و اقامتی و راهبرد بازاریابی کار آمد گردشگری در جهت جذب گردشگران و سرمایهگذاران، به ترتیب در اولویت اول و دوم قرار گرفتند